I forbindelse med de første internationale
testkørsler af den helt nye Suzuki Swift tilbage i
marts måned, var der alene mulighed for at prøve
bilen med den nye 112 hestes 3-cylindrede Boosterjet
benzinmotor. Nu er bilen landet i Danmark og vi var
nysgerrige efter, at prøve den med den mindre
kraftfulde men mere retlinede 1,2 liters Dualjet
benzinmotor UDEN turbolader.
Netop manglen på turbolader er årsagen til den mere
retlinede oplevelse. Simpelthen fordi man ikke får
det velkendte turbotryk i ryglænet, når speederen
trædes i bund. I rå tal har den op til 90
hestekræfter og man kunne frygte, at den 22
hestekræfter ringere effekt ville give markant
dårligere fartpræstationer. Men det er ikke
tilfældet.
Anderledes motorkarakteristik
Med turbotryk til hjælp, når man 100 km/t på 10,6
sekunder – forudsat man er tilstrækkelig hurtig på
gearskiftet. Uden turbolader tager det 1,3 sekunder
længere tid, forudsat en ligeså hurtig
geargymnastik. Men udover tilkørselsrampen på
motorvejene er der ikke mange steder på det danske
vejnet, hvor man må fortsætte accelerationen ud over
de 80 km/t. Alene derfor mærkes forskellen ikke så
meget i rå fart.
Turbotrykket mangler, men savnes ikke nødvendigvis.
For den 4-cylindrede benziner har en meget
anderledes karakteristik end den 3-cylindrede,
størrelsesmæssige mindre bror. Den er ikke kedelig,
hvad man ellers ofte forbinder med lineær konstant
acceleration. Måske fordi momentfordelingen er
sådan, at den understøtter det naturlige behov for
flere kræfter, når man kører hurtigere og skal
flytte en større mængde luft i sekundet.
Bedre balance
Og så har man en anden fordel, ikke overvældende,
men den kan dog mærkes endda: Man har 25 kg mindre
på forakslen. Da bilen kun vejer 925 kg og kun måler
3,84 meter i længden, skydes tyngdepunktet
forholdsmæssigt meget bagud og det giver en bedre
balance og en mere underholdende kurvekørsel. Den
kører ganske enkelt en smule bedre, mere MINI-agtigt,
hvis man skal sammenligne Swift med den af
konkurrenterne, den kommer nærmest.
Vi var ved den internationale prøvekørsel i detaljer
inde på mange af ændringerne på den nye Swift i
forhold til forgængeren. Den er kortere, lavere og
bredere – og man sidder 2 cm lavere. Bilen er som
helhed, baseret på den nye Heartect platform, en
bedre kørende bil, og det understøttes fuldt ud af
1,2 liters motoren.
Harmonisk kørselskomfort
Men der er et andet punkt, hvorpå motoren for mange
vil være en fordel. Selvom den 3-cylindrede maskine
er fin og civiliseret, vibrerer en 4-cylindret motor
mindre og den har et mere harmonisk støjbillede. Det
øger kørekomforten og harmonerer endnu bedre med
”mild HYBRID” systemet, hvor en lille elektrisk
hjælpemotor bidrager til at gøre køreoplevelsen mere
komfortabel.
Det, og en lidt bedre benzinøkonomi, som formentlig
også vil være lidt lettere at opnå i praksis,
betyder sammenlagt, at den her prøvekørte version
bestemt ikke er et ringere valg, den vil være et
anderledes valg, men ikke nødvendigvis ringere.
I skrivende stund er der uklarhed over den
fremtidige afgiftsstruktur, som politikerne
forhandler netop nu. Men et faktum er det også, at
iflg. den hidtidige prisliste er netop denne model
variant den billigste. Den er prissat til 165.000
kroner, og suppleres i løbet af oktober efter planen
af en endnu billigere og mere sparsomt bestykket
udgave til 130.000 kroner.
Gigantisk udstyrsniveau
Exclusive udstyret er ligeså eksklusivt, som navnet
antyder. Det omfatter eksempelvis 16” alufælge,
adaptiv fartpilot, klimaanlæg, 7” berøringsskærm,
bakkamera, navigation, elruder både for og bag,
sædevarme og meget mere. Også Fuld LED lys med
automatisk nedblænding er standard. Man får også 3
års garanti med ved købet, men ligesom hos Toyota,
der giver en tilsvarende garanti, er det noget, kun
de færreste får brug for: En Suzuki er nemlig ægte
japansk kvalitet og det holder normalt temmelig
godt.
Sidst skal det nævnes, at man trods en lavere
motoreffekt må trække en anhænger på 1000 kg, altså
det samme som er tilladt til 112-hestes versionen.
Det er slet ikke dårligt, for Swift er
størrelsesmæssigt ikke så langt fra de såkaldte
A-segment biler, og de må typisk ikke trække en
anhænger og dermed kompensere for pladsen i kabinen.
I en Swift må man desuden være op til fem personer.
Og lægges bagsæderyglænene ned, vokser
bagagekapaciteten fra 265 til 947 liter.
|